קרדיט לתמונה: pixabay

מדוע המומחים ממליצים לנו להגיע לטיפול הסרת אבנית אצל השיננית לפחות פעמיים בשנה? כיצד מצטברת האבנית על השיניים שלנו והאם היא מסוכנת לבריאות השיניים? מה יקרה אם לא נסיר אבנית מהשיניים? ובכן, הצטברות האבנית על השיניים נעשית באופן דומה יחסית להצטברות האבנית שאנו רואים על גופי החימום של קומקום חשמלי ומכונת כביסה, אך יש הבדלים משמעותיים בין שתי התופעות, לכן אם חשבתם לשטוף את הפה בחומץ, כדאי שתוותרו על הרעיון ועדיף להגיע לשיננית כדי לעבור טיפול מקצועי ויסודי, למרות שיש גם שיטות ביתיות להסרת אבנית מהשיניים.

למה מצטברת אבנית על השיניים שלנו?

התופעה של הצטברות אבנית על השיניים פוגעת במראה האסתטי של חלל הפה והשיניים והיא עלולה לגרום לנזק משמעותי לשיניים. האבנית מתחילה להצטבר על השיניים שלנו אם אנחנו לא מקפידים על צחצוח שיניים והיגיינת הפה, כלומר איננו משתמשים בחוט דנטלי והתזונה שלנו אינה תקינה.

אם לא מקפידים על צחצוח שיניים נכון וקבוע מתחילה להיווצר שכבת פלאק על השיניים. רובד הפלאק מכיל חיידקים המייצרים חומצות חזקות המסוגלות לפגוע בשכבת האמייל, כאשר החיידקים מצטברים בעיקר באזורי המפגש בין השיניים לחניכיים. אי הקפדה על צחצוח שיניים ושימוש בחוט דנטלי גורמים לרוק המכיל מינרלים להתגבש עם רובד הפלאק הרך והדביק, ולאחר התקשות המינרלים נוצרת שכבת אבנית על השיניים. האבנית המצטברת על השיניים נצמדת בחוזק רב לשכבת האמייל, לכן למרות שיש שיטות ביתיות להסרת האבנית מומלץ להגיע אל השיננית לצורך טיפול, ויש להקפיד על היגיינת הפה וצחצוח שיניים על מנת להימנע מהצטברות האבנית על השיניים שלנו.

כדאי לדעת כי הצטברות האבנית על השיניים נפוצה יותר אצל מבוגרים המעשנים סיגריות ובקרב מטופלים הסובלים מיובש בפה, וכמובן אצל מי שאינו מקפיד על צחצוח שיניו. אם לא מסירים זמן רב את האבנית נוצרת שכבה קשה הנצמדת בחוזקה לשיניים, לכן יש להסירה אותה במרפאת שיניים.

האבנית שמצטברת על השיניים עשויה מקלציום ומבקטריות של מלח וזרחן. האבנית מופיעה בדרך כלל על השיניים הקדמיות והתחתונות מאחר שבהן יש מצבור גדול של רוק ושאריות מזון, אך האבנית יכולה להצטבר גם על השיניים העליונות והאחוריות.

מה הסיכון?

אם לא נבקר אצל השיננית כדי להסיר את שכבת האבנית מהשיניים אנחנו חשופים להתפתחות דלקת חניכיים חמורה. אפשר להבחין בסימנים מקדימים של דלקת חניכיים אם רואים דימום בזמן צחצוח שיניים וסובלים מרגישות, אדמומיות ומנפיחות בחניכיים. ללא טיפול בזמן בדלקת החניכיים אנחנו חשופים לסיבוכים חמורים כמו התפתחות כיסי חניכיים, אובדן עצם, נסיגת חניכיים ועוד.

כמו כן, האבנית פוגעת במראה האסתטי של השיניים, היא מלווה בריח לא נעים ומגבירה את הסיכון לעששת ומחלות חניכיים. האבנית מקבלת גוון צהוב לכן השיניים לא אסתטיות ואנחנו עלולים לסבול מפגיעה בדימוי העצמי.

דרכי מניעה

כדי להימנע מנזקי האבנית על השיניים עלינו להקפיד על צחצוח שיניים לפחות פעמיים ביום, להשתמש בחוט דנטלי, להימנע מעישון ובהתאם לצורך כדאי לשנות את התזונה ולהימנע ממזונות מתוקים ומזונות אחרים הנדבקים לשיניים.

כמו כן, מומלץ להתקין מסנן מים ביתי כדי להסיר את האבנית ממי השתייה ומהמים בהם אנו שוטפים את הפה והשיניים. המומחים ממליצים להימנע ממשקאות ממותקים הידועים כמזיקים לשיניים.

אחת לחצי שנה כדאי להגיע לביקורת במרפאת השיניים ולעבור טיפול להסרת האבנית על ידי שיננית מנוסה. אפשר להסיר את האבנית בתדירות גבוהה יותר, אך כדאי להשאיר את ההחלטה לרופא השיניים. יש גם ערכות ביתיות להסרת אבנית מהשיניים, אך המומחים ממליצים להגיע לשיננית או לרופא שיניים כדי לעבור טיפול מקצועי ויסודי ללא גרימת נזקים.